Det skall sägas direkt att jag inte är någon Korvfanatiker!
Men ICA hade specialpris på Enrisrökt Falukorv, så……varför inte lyxa till det lite då?
Jag drog mig till minnes en variant som jag sett mina ”kollegor” nere i Tärnaby göra, och gjorde en ”fri tolkning”.
Resultatet blev över förväntan!

 

Recept för 2-3 personer
600 gram Enrisrökt Falukorv (Petterssons)
100 gram Brieost
8 skivor Jalapeño
1-2 msk tomatketchup

 

Salsasås
½ gul paprika
8st körsbärstomater
1 selleristjälk
½ gul lök
1 msk torkad Dragon
½ msk olivolja
Salt o peppar
6-8 st färska Champinjoner
150 gram Castello Black (blåmögelost)
½ msk Sojasås 

Skär falukorven i 5-6 cm långa bitar. Skär ur en ”klyfta” på mitten.
Fyll urtaget med bitar av Brieost och Jalapeñoskivor.
På med lite tomatketchup och strö lite torkad dragon över.
Smörj en ugnsfast form med lite olivolja och lägg dit korven.
Sätt in i ugnen på 175° i 10 minuter till osten börjar smälta.
Ta sedan ut formen och lägg dit champinjonerna.
Skär av foten på champinjonerna och gröp ut resterna av foten.
Häll en ”skvätt” soja i botten och fyll upp svampen med bitar av blåmögelosten.
Sätt in i ugnen på 175° i minuter till osten börjar smälta ordentligt.

 

Salsasåsen
Grovhacka paprika, tomater, lök och selleri.
Hetta upp en stekpanna o häll i olivoljan.
Bryn till det börjar ”få färg”.
Salta o peppra efter smak!
Tillsätt dragon sista minuten.
Mixa såsen slät med en stavmixer.

 

Sallad
Ruccolasallad
2 msk Olivolja
½ msk Vitvinsvinäger
1 pressad vitlök
Lite salt
Servera varmt, med ruccolan ovanpå salsasåsen

 

 

Kommentera

Publiceras ej